29. maj 2015 - det pokkers målebånd

 Det ser jo lækkert ud. Et gammelt målebånd, der kan måle op til 20 meter - og lige det man har brug for, når man skal måle ud til støbning af fundament. Faktisk noget af det eneste, der er tilbage fra det oprindelige kolonihavehus. Nå, men jeg brugte det med stor fornøjelse til at måle ud til drivhuset - 246 cm. den ene vej - 303 cm. den anden vej - og efter megen besvær også de 390 cm. på diagonalen, så man ved at vinklerne er rette. Alt godt. Troede jeg. For en god ordens skyld ville jeg checke målene, da jeg havde sat det nederste lag lecablokke - LIGE sikre mig, at alle mål stadig var korrekte, og checkede derfor med en tommestok. Og så var det, at jeg var ved at gå op i limningen og flygte ud af landet. Der manglede sgu lige pludselig 5 cm. på den ene led - og 7 cm. på den anden led. Hele aftenen i går rev jeg mig selv i håret og spekulerede som en gal over hvordan pokker, det kunne overgå mig.
I dag fandt jeg så svaret. For det lækre - gamle - målebånd er lavet af en slags stift stof. Og stof giver sig jo med tiden!! Altså målte det 52-53 cm. hver gang, der reelt kun var 50 cm! Dammmmm.  


Altså brugte jeg flere timer i en nærmest feber-stress-tilstand med at "brække" de to sider af fundamentet ned - grave ekstra ud - og sætte dem igen - denne gang efter korrekte mål efter tommestokken. Efter utallige check har jeg så bagefter hældt ca. 150 kg. cement-sand-støbe-haps ned omkring/bag. Sådan kan det gå, når man ikke passer på......