Forår på vej

Jubii, det her er altså et fantastisk syn. Jeg har talt over 60 blomster-knopper. Synes umiddelbart, at den kom lidt sent ud af starthullerne - men jeg har heller ikke haft varme i mit drivhus. En veninde med let varme i sit drivhus havde et hav af blomster for flere uger siden. Men - nu er jeg ude og lege bi hver dag, for de springer ud i hurtigt tempo nu. Sidste år fik vi 12 super lækre nektariner. Det kunne godt blive bedre i år. 




Jeg har indtil videre forspiret lathyrus, som fra i dag er begyndt på dag-ophold i drivhuset. Vi har så lidt plads inde i selve huset og med stort set ingen vindueskarme er det lidt svært at få plads til det hele. Udover lathyrus har jeg sået tomater, miniagurker, violet artiskok og diverse sommerblomster. De små agurker blev plantet for 4 dage siden - og ud af 4 frø, er der 4 planter på vej. Den spireprocent er jeg ret godt tilfreds med. Jeg bytter lidt med en veninde i morgen - så får jeg lidt rød peber for nogle tomater og en agurk. Så fint, at bytte på småplante-niveauet, da man hurtigt for flere end forventet.








Min elskede træpæon har fået ny plads. Jeg er lidt spændt (læs: nervøs) for hvad den synes om det. Den stod lidt for klemt op ad huset på sydsiden og er blevet rykket lidt længere ud i haven. Vores airedale-hvalp er lige blevet 5 måneder - og skyder en ret god fart gennem samtlige bede, så jeg har lidt hjælpeløst forsøgt at skærme den lidt. Jeg må nok finde på noget mere stabilt. 




I løbet af maj bliver råhuset til vores nye tilbygning rejst. Det betyder, at de roser mv. som jeg havde sat ved terrassen skal flyttes midlertidigt. Det blev et par store (lidt grimme) plastpotter. Det ser ikke smadder godt ud. Måske jeg skulle prøve at skjule dem lidt - men altså - de skal jo have den sol og placering, som er bedst for dem, så. 




Endnu et billede fra min ynglingsperspektiv. Den skarpe iagttager vil bemærke, at der er kommet en rosen-portal til. Den er blevet flyttet fra åbningen i kastaniehegnet længere nede, som også skal have en anden plads, når tilbygningen kommer. Der er plantet to styks Leander op ad portalen - men - de er blevet lidt "beskåret" af en hundehvalp på eventyr.



Her er stadig meget bart - men slet ikke så bart, som der ser ud. Der står i hvert fald 8 roser, to klematis og diverse stauder. Men "problemet" er, at jeg har fået kørt 6-7 m2 muldjord på i bedene - og det betød altså, at små spirer af alverdens ting blev begravet. Jeg har plantet så meget sidste år - men må erkende, at jeg ikke helt kan huske hvad jeg har plantet - eller hvor. Så nu bliver det lidt svært at finde de forskellige ting. Ville jo gerne finde dem og løfte dem 10-12 cm. så de kom i rette niveau igen. Jeg er ikke helt klar over hvor mange ting, der kan kæmpe sig op gennem sådan et ekstra lag. Er der nogen af jer, der ved det?



I et tidligere indlæg snakkede jeg om, at jeg ikke "gad" fjerne græsset i de nye bede - og om det kunne fungere. Men altså, da det kom til stykket, så synes jeg ikke rigtigt om ideen. Jeg valgte derfor, at vende græstørvene i alle nye bede. Når jeg så møder en omvendt græstørv under plantningen af et eller andet - så fjerner jeg den. Den løsning skal nok fungere. Det optimale ville selvfølgelig have været, hvis det hele var fjernet og vendt med endnu mere kompost og anden jordforbedring, men muldjorden jeg fik var god og iblandet noget sand, så det blev som det blev.



Der stod et nyt trio-blommetræ i vejen for den nye tilbygning, og jeg må erkende, at samtlige pladser til et træ er opbrugt. Det er jo kun en lille have - og jeg havde reelt allerede sat de træer, som jeg kunne få plads til, men. Æbletræet er ikke helt optimalt. Synes ikke høsten sidste år var noget at prale af. I år har jeg smidt kalk og hønsegødning omkring det, så måske dette år bliver bedre, men man kunne godt skære det lidt mere tilbage - dels for at rette op på den amputering, som Hoffmanns medarbejdere lavede på træet, da der blev lagt kloak ned - og dels for at få et mindre træ. Så derfor - udvidede jeg bedet en smule i længden og satte trio-blommen der. Måske lidt presset, men jeg vil prøve at beskære mig ud af problemet.



Så blev komposten endelig færdig. Jeg havde jo lånt fra min egen beholdning af lærketræ - og løb så tør halvt inden i "byggeriet". Men nu er resten af træet kommet på - og det fungerer super. Træet på bagsiden og i siderne er fastgjort, mens træet imellem rummene og på fronten er løst, og kan fjernes uden værktøj, når bunken skal stikkes om eller tømmes. En anden fordel ved en færdig kompost er, at det meget nysgerrige hundedyr med den meget store næse ikke længere kan hoppe derop og rode rundt. Win - Win.