Status på haven

Endelig 5 min.'s tørvejr, så jeg kunne nå at tage et par billeder af haven. Alt er jo nyplantet og slet ikke vokset til - eller ind i hinanden. Lidt forsigtig regn er jo godt for en nyplantet have, men konstant regn i de her mængder er jo noget barsk - for alt bliver tæsket til jorden. Pt. skinner solen - det gjorde den ikke helt i morges, da billederne blev taget, men pyt. 



Jeg har flyttet en del rundt på planterne i bedet her. Det er holdt i rosa-nuancer. Jeg havde først fået blandet noget blå/lilla ind imellem, men det fungerede ikke. Det var også lidt for åbent bagtil, hvilket medførte, at man fik et lidt langt kig ind i haven ude fra vejen. Altså flyttede jeg min kejserbusk over mellem Hydrangia'en og Stellataen. Sammen med alle de (8-9) klatreting, der er plantet opad/imellem kastaniehegnet, vil det lukke helt af inden for et par år.




Drivhuset er ved at være pakket godt ind i beplantning. Det giver en dejlig frodighed allerede nu. 



Min have-guru Kong Martin siger, at jeg har planter nok til 3 haver. Han har nok ret. Jeg har plantet tæt - og nok også for tæt. Men det er jo et luksusproblem. Jeg er lidt utålmodig. Og jeg hader bar jord. Jeg kan nok afholde et mindre plantemarked om et par år, men pyt.



Stien her viste jeg et billede af lige da den var blevet lagt igen efter terrænreguleringen. Som det tydelig ses, er der stadig meget bart i rillerne mellem stenene. Jeg har forsøgt at plante krybende timian fra frø, da hele planter er voldsomt dyrt. Men altså, der er jo ikke sket en pind, så jeg må nok ofre hele planter inden al ukrudtet opdager den bare jord. Den søde mand på planteskolen forventer jo også snart at se mig hver dag.



Kigget her er også vist tidligere, men nu er det altså ved at blive tæt. Der mangler lidt i kanten - faktisk er der plantet et par ting der siden i morges, men måske ikke helt nok. 





Den store ukendte rose, som jeg bandt ned i foråret har blomstret rigtigt fint. Ved ikke om det er nedbindingens skyld, men den er blevet voldsom stor. Jeg har måtte tage et par lange grene for at kunne passere på stierne rundt om. Den er engangsblomstrende, så den giver ikke mere i år.




Mit terrasse-hjørne bliver rigtigt godt, når tilbygningen er malet. Der er meget varmt, så på sigt burde jeg nok lave en eller anden form for pergola over.




Kigget fra pause-bænken. Kigget bliver bare bedre og bedre.




Dagens sidste billede er fra drivhuset. Tomater, agurker, ferskner, nektariner, vindruer og peber-planterne er i fuld gang. Der kan tages agurker løbende, men tomaterne er ikke røde endnu. Jeg har plantet diverse tomat-frø fra Camilla Plum, så jeg aner ikke hvad det er, men det ser heldigvis ud til, at jeg har fået nogle forskellige slags.