Den store rose-plan. Og nyt vindfang


Indrømmet. Jeg har ikke været helt realistisk i planlægningen af mine (rosen)bede. Jeg har placeret roserne efter det mindste mål af de vejledende højder. Og det skulle jeg ikke have gjort. De er generelt blevet meget højere end forventet, med undtagelse af den engelske rose Heritage, som stadig er en lille splejs. Nå, men det er måske fordi den står i et underprioriteret bed, hvor jeg ikke har fedtet nok for den. Men - med hensyn til alle de andre, så har det givet mig grå hår. I et forsøg på at være lidt skarpere denne gang, tog jeg den bærbare under armen og lavede en liste over alle roserne i min have. Det blev til 33 styks. Fint nok - dem er der skam plads til - og nok også lidt flere, men. Flere af dem er placeret for langt fremme i bedene. Efter nøje rubricering efter højde og farve, er jeg blevet enig med mig selv om, at i hvert fald 6-7 af dem må rykkes mere eller mindre. Nogle bare 30-50 cm. tilbage - andre skal bytte plads med hinanden - og endnu andre skal flyttes til steder, hvor der ikke har været roser før. En hel del vil jeg prøve at binde ned eller give et tårn at vokse op ad. Nu kribler og krabler det jo i mine fingre for at komme igang. Men - det er jo lidt for tidligt. Jeg har ikke kunne dy mig - og har flyttet et par stykker om aftenen - og så har jeg stor-vandet dem de efterfølgende dage. Indtil videre ser det ud til, at jeg er sluppet rimeligt fra det. Jeg har skåret dem noget tilbage inden flytningen for ikke at gøre opgaven umulig. 




Der er nu huller hist og pist, hvor jeg ikke har kunne styre min opgravnings-lyst.


James Galway er helt fantastisk skøn, men altså også en af dem, der skød virkelig i vejret. Jeg har skåret den en del tilbage i forbindelse med mine aftenrunder, hvor jeg fjerner visne blomster (deadheading).




Som det ses med al tydelighed, så lykkedes det ikke for et eneste af de 5.000 krybende timian-frø at spire. Jeg må plante hele planter i stedet. Muligvis trædebregner i stedet. Jeg ved det ikke rigtigt.


Vindfanget er ved at tage form. Der mangler lidt indvendigt - og en trappe ville nok også være en god ide. Jeg er ved at være træt af paller. Der er lavet et kæmpe udhæng på vindfanget. Så kan det lille tagstykke sørge for vandingen af roser, vin og diverse hindbær mv. - Og vi kan gå i næsten tørvejr om bag huset.